نورپردازی مدرن جهت پایین

این سبک نورپردازی در جهت پایین یک تکنیک رایج است که نور را در زیر منبع نور قرار می دهد. علاوه بر این، انواع تجهیزات روشنایی از نورهای پایین گرفته تا چراغ های توکار این تکنیک را ارائه می دهند. این مدل نورپردازی می تواند نرم یا پراکنده برای راحتی بصری در یک فضا یا شدید و متمرکز باشد تا یک فضای محرک بصری ایجاد کند.

در عین حال، اگر نور پایین نامتعادل باشد، سایه های ناخواسته ای را روی چهره ها ایجاد می کند. نورهای رو به پایین نصب شده در نزدیکی دیوار باعث ایجاد قیف نازک و بلند می شوند.

نورپردازی پراکنده

برای رسیدن به نور محیطی یکنواخت در یک فضا.
برای روشن کردن سطح افقی زیر لامپ.
پخش پرتو از 80 درجه تا 120 درجه به سمت پایین را ارائه می دهد.
برای طراحی فضای کم کنتراست استفاده می شود

نورپردازی متمرکز

برای ایجاد مناطقی با درخشندگی بالا روی زمین با نواحی تاریک در بین آنها.
پخش پرتو را از 30 درجه ارائه می دهد.
برای طراحی فضایی با کنتراست بالا استفاده می شود.

نورپردازی مدرن سمت بالا

این مدل نورپردازی نور را بالاتر از منبع نور قرار می دهد. برای کاربردهایی مانند نور شمع روی میز و برجسته کردن معماری، گیاهان و درختان موثر است.

نورپردازی پراکنده

برای رسیدن به نور محیطی یکنواخت در یک فضا.
نور را از سقف منعکس می کند تا به طور غیر مستقیم به فضا وارد شود.
پخش پرتو از 80 درجه تا 120 درجه به بالا را ارائه می دهد.
روشنایی یکنواخت را در فضا فراهم می کند.
برای طراحی فضای کم کنتراست با درخشندگی سقف یکنواخت استفاده می شود. همچنین در فضاهایی که باید از تابش خیره کننده اجتناب شود، استفاده می شود

نورپردازی مدرن سبک Wall grazing


برای آشکار ساختن بافت یک سطح.
لامپ عمدا نزدیک به سطح قرار می گیرد.
نورپردازی یکنواخت دیوار را فراهم می کند و بافت آن را برجسته می کند.
برای نورپردازی سطوح با بافت های جالب مانند سنگ، آجر و غیره استفاده می شود.
چرای دیوار شبیه دیوار شویی است. اما منبع نور نزدیک‌تر به سایه‌های برجسته دیوار قرار می‌گیرد. بنابراین، بافت را نشان می دهد. علاوه بر این، به بهترین وجه برای دیوارهای بافت مانند آجر و سنگ مناسب است. منبع نور را می توان در فواصل مختلف از دیوار قرار داد. در نتیجه، زاویه و در نتیجه میزان سایه ایجاد شده تغییر می کند.

نورپردازی مدرن سبک Wall washing


برای دستیابی به روشنایی یکنواخت در یک سطح عمودی، از طرفین به طرفین و از بالا به پایین.
لامپ را در فاصله یک چهارم از سطح قرار دهید. فاصله بین لامپ ها از یک چهارم تا یک دوم ارتفاع دیوار بسته به نور لامپ متفاوت است.
روشنایی یکنواخت را در سطح عمودی فراهم می کند.
برای برجسته کردن یک سطح عمودی، پنهان کردن عیوب سطح و صاف کردن بافت استفاده می شود.
شستشوی دیوار شامل روشنایی یکنواخت دیوار از بالا به پایین در شستشوی درجه بندی شده است. این کار سایه ها را از بین می برد و در نتیجه ظاهری صاف و از نظر بصری صاف ایجاد می کند. بنابراین، بهترین گزینه برای دیوارهای صاف است. منابع نور را در فاصله کافی از دیوار و به اندازه کافی نزدیک به یکدیگر قرار دهید تا از اثر شستشوی خوب دیوار اطمینان حاصل کنید.

نورپردازی متمرکز


برای ایجاد مناطقی با درخشندگی بالا در سقف با مناطق تاریک در بین آنها.
پخش پرتو از 30 درجه یا پایین تر به بالا را ارائه می دهد.
برای طراحی فضایی با کنتراست بالا با سقف بصری برجسته استفاده می شود.

نورپردازی کاو برای منزل

برای روشن کردن مستقیم سقف، و به طور غیرمستقیم یک فضا را روشن می کند و سطح سقف را برجسته می کند.
سقف روشن تری را نزدیک به منبع نور ارائه می دهد.
برای برجسته کردن صفحه سقف استفاده می شود.

این ویژگی معماری را برجسته می کند و نوری را به سقف می اندازد که به عنوان نور غیر مستقیم محیط به فضا منعکس می شود.

نکته : سایه اندازی را فراموش نکنید …

سایه اندازی به نور پس‌زمینه یک جسم بدون نور یا کاهش نور جلو اشاره دارد. نور پس زمینه می تواند شدید یا پراکنده باشد. این تکنیک معمولاً برای روشن کردن آثار هنری، برندسازی یا معماری برای زیبایی شناسی استفاده می شود.

نورپردازی مدرن سقفی

چراغ آویز

ساده ترین شکل یک چراغ آویز، یک لامپ تکی است که روی یک سیم با سایه آویزان است. با این کار، نور سایه جامد به سمت پایین پخش می شود بدون اینکه نوری به سقف بتابد. بنابراین،برای نورپردازی روی میز یا میز ناهارخوری ایده آل است. اولویت بندی کنید!کنار هم قرار دادن بسیاری از چراغ های آویز برای شکل دادن به یک لوستر یک روش مدرن برای نورپردازی است. لوسترها از لامپ های کوچک با درخشش ملایم استفاده می کنند. علاوه بر این، برای جلوگیری از خیرگی از لامپ های مات استفاده کنید.

چراغ های گنبدی سقفی

یکی دیگر از چراغ های سقفی محبوب، چراغ های گنبدی است. این را می توان به راحتی در اتاق هایی با سقف کمتر استفاده کرد. یک گنبد نیمه شفاف برای درخشش ملایم یا یک گنبد شیشه ای با وجوه بریده شده در آن انتخاب کنید تا طرحی جالب در اطراف اتاق ایجاد کنید.

چراغ سقفی skylight

یکی دیگر از راه های نورپردازی این است که یک لایت باکس بزرگ به سقف متصل یا در راستای سقف باشد. یک لایت باکس دارای چندین لوله فلورسنت است که در پشت یک سطح شفاف نصب شده از سقف قرار گرفته اند. بنابراین، نور محیطی خوبی را فراهم می کند. نورگیرهای سقفی معمولاً نور روز و نور زمینه را در هنگام تاریکی اجازه ورود می دهند. به خصوص برای راه پله ها مناسب است.

چراغ های توکار سقفی

همانطور که از نام آن پیداست، نورهای فرورفته سقفی در سقف تعبیه شده اند. آنها در عرض پرتوهای مختلف از 0 تا 60 درجه موجود هستند. عرض پرتو و فاصله بین چراغ ها الگوی آنها را تعیین می کند.

می توان از آنها به صورت جداگانه یا گروهی برای روشنایی دیوار استفاده کرد. علاوه بر این، این تکنیک بسته به ترکیب عرض تیر، فاصله بین وسایل و فاصله از دیوار، امکانات زیادی را ارائه می دهد.

نورپردازی دیواری

چراغ های دیواری را عموماً دیوارکوب می نامند. ظاهر وسایل و همچنین عرض تیر و جهت تیر را در نظر بگیرید.

تکنیک عرض پرتو نازک پرتوهایی از نور ایجاد می کند که در مقابل دیوارها برجسته می شوند. اگر نورپردازی دیوار به جای تامین روشنایی در قالب دکوراسیون، نیاز به کمک به سطوح روشنایی عمومی در یک اتاق داشته باشد، یک گزینه عالی است.

نورپردازی مدرن کف

شاید کف یکی از آخرین قسمت هایی باشد که به نورپردازی یا قرار دادن منبع نور فکر می کنیم. ایجاد یک شستشوی کف (پرتو نور در سراسر کف) یک راه عالی برای ایجاد یک جو است.

برای ایجاد یک شستشوی کف در سطح وسیعی از زمین، نورهایی مانند اینها باید در فواصل زمانی در امتداد دیوار قرار گیرند. با در نظر گرفتن عرض پرتو و الگویی که می‌خواهید روی زمین ایجاد کنید، می‌توانید فاصله‌ای را که می‌توانید چراغ‌ها را در آن قرار دهید، تعیین کنید.

یکی دیگر از تکنیک‌های طراحی نورپردازی برای نورپردازی کف، استفاده از نورهای بالابر در کف برای ایجاد دیوارشویی یا برجسته کردن ویژگی‌های معماری مانند ستون‌ها است.

نورپردازی مدرن قفسه ها , نورپردازی اشیا

روشنایی قفسه را می توان برای قفسه های باز یا قفسه هایی با درهای شیشه ای اعمال کرد. این یک راه عالی برای ترکیب نورپردازی در یک اتاق است. علاوه بر این، می توانید قفسه ها را به سمت پایین یا بالا روشن کنید. نوارهای نور مؤثرترین راه برای تنظیم روشنایی قفسه هستند.

روشن کردن یک قفسه به سمت بالا یک تکنیک بسیار خوب برای استفاده در قفسه های بلند است. راه دیگر برای روشن کردن قفسه ها از پشت خود قفسه است. این کار نور را روی دیوار بالا و پایین قفسه می اندازد بدون اینکه اشیاء روی قفسه را روشن کند.

به تمام زوایای مختلف که می توان یک جسم را از آن ها روشن کرد فکر کنید – بالا، پایین، از کنار، با یک یا چند پرتو و غیره.

این تکنیک طراحی نور، سایه جالبی را در سراسر اتاق ایجاد می کند و می تواند به روش های زیر انجام شود:

جلوی جسم را روشن کنید.
جسم را از پشت روشن کنید.
با قرار دادن اشیاء روی جعبه ای که داخل آن یک لامپ ثابت است، اشیا را از زیر روشن کنید.
نورپردازی از بالا با چندین چراغ.
فقط با یک منبع نور روشن کنید.

منابع :

https://buildingandinteriors.com/

https://mirolux.ir