نورپردازی گالری و شوروم (1)

در مورد نورپردازی گالری و نورپردازی شوروم ها مهم ترین فاکتور حفظ و صیانت از مجسمه ها و تابلو ها و اجسام موجود در نمایشگاه می باشد. نور به دلیل داشتن ماهیت موجی و داشتن انرژی در برخورد با اجسام از خود انرژی ساتع می کند و این انرژی در دراز مدت می تواند باعث تغییرات در رنگ و باعث واکنش های شیمیایی در اجسام شود. شاید در نگاه اول به این فکر فرو رویم که تنها اشعه UV است که اثرات مخرب بر اجسام و افراد را دارد، اما وقتی که متوجه شویم نور مرئی نیز می تواند برای اجسام مشکل ساز باشد، مساله جدی تر خواهد شد. به عنوان مثال، شدت نوری و مدت زمان در معرض تماس، از عواملی هستند که باعث محو شدگی و تغییر رنگ مواد رنگ شده می شوند. اشعه ماورای بنفش منجر به تضعیف، بی رنگ شدن، زرد شدن کاغذ و مواد آلی شده و همچنین خوانایی را کاهش می دهد.

نورپردازی هتل

انواع مختلف نور مصنوعی برای نورپردازی گالری :

1- لامپ های رشته ای

2- لامپ های هالوژن کوارتز- تنگستن

3- لامپ های فلورسنت پر شده از بخار جیوه

4- لامپ های متال هالاید

5- لامپ های LED

در شرایطی که نور طبیعی غیر قابل دسترس است، با توجه به اینکه نور LED مشخصاتی مشابه با نور طبیعی خورشید دارد، می‌توان نور ال ای دی را جایگزین نور خورشید کرد.

LED ها اشعه ماورای بنفش یا مادون قرمز را منتشر نکرده و همچنین ایجاد گرما نمی کنند. آنها می توانند در مقایسه با دیگر منابع نوری با حداقل انرژی، نور تولید کنند و عمر طولانی داشته باشند

. نور ال ای دی خصوصیات مشابهی با نور خورشید به ویژه در دما و سی آر آی دارد. برخلاف باور عموم، نور خورشید زرد رنگ نمی‌باشد. دماهای رنگی نور خورشید در محدوده 5200 تا 6400 کلوین است و در واقع نور آن آبی رنگ است. چراغ‌های روشنایی با این محدوده دمای رنگ نور، شبیه به نور خورشید هستند. این رنج دما برای نورپردازی هنری به کار گرفته می‌شود.

برای خرید انواع LED مناسب گالری کلیک کنید .

رنگ خالص ایجاد کنید …

هر چقدر مقدار رنگ در یک منبع نور بیشتر باشد مانند نور زرد، مایل به آبی و …، باعث خارج شدن رنگ‌های اصلی آثار هنری از شکل طبیعی می‌شوند. بنابراین مهم است که در نورپردازی گالری از منابع نوری که تا حد زیادی به رنگ سفید خالص نزدیک هستند، استفاده شود.

می توان با نورپردازی دیوارهای محیطی یا برجسته کردن سطح بافت دار، فضایی را ایجاد کرد که  خصوصیت خوشامد گویی و دعوت کنندگی داشته باشد.   

Ralph Peake, Professional Lighting Design

روش های کلی نورپردازی گالری :

 

1- تکنیک پرتو باریک :

نورپردازی تاکیدی با پرتوهای باریک در نورپردازی گالری، روشنایی مناسبی را برای مجسمه‌ها و نقاشی‌ها به ارمغان می‌آورد و بازدیدکننده را در مورد آنچه در مرکز توجه است، آگاه میسازد. از اندازه شعاع پرتوها متناسب با اندازه آیتم های گالری، استفاده کنید. با چیدمان منابع نور با زاویه باز، پرتوها در طول فضای عمودی همدیگر را قطع می‌کنند و توزیع نور یکنواخت حاصل می شود.

نورپردازی

2- تکنیک کنتراست :

شدت کنتراست بین مناطق روشن و تاریک در موضوع نورپردازی گالری، فضای درون نمایشگاه را مشخص می کند. تضاد شدید نور و تاریکی، با استفاده از نور تاکیدی، باعث می‌شود که نقطه کانونی به بیرون بدرخشد و همه چشم‌ها را به سمت شی مورد نظر جلب کند. به طور سنتی نسبت کنتراست که معمولاً برای موزه‌ها پیشنهاد می‌شود بین روشن‌ترین و کم‌نورترین اشیاء در میدان دید 6 به 1 و برای گالری‌ها 2 به 1 است.

نور پردازی

3- تکنیک هایلایت:

در مرکز توجه قرار دادن مصنوعات باید هدف کلیدی نورپردازی شوروم باشد. استفاده از نور جهت دار کنتراست عمیقی را بین نور و تاریکی در نمایشگاه ایجاد می کند و اگر با نوری با شدت کمتر همراه شود، سطح کنتراست را می توان تا حداکثر اثر مدیریت کرد. با استفاده از ترکیبی از منابع نور نقطه ای با شدت بالاتر و پایین تر،  سطح یک نمایشگاه و همچنین شکل و بافت آن را افزایش دهید و طنین و درخشندگی طبیعی آن را به نمایش بگذارید. با استفاده از پروجکشن و کادربندی درام بیشتری در فضای نمایشگاه به دست آورید. همچنین میتوانید از لنزهای ساختاری، برای نمایش تصاویر یا الگوهای خاص بر روی سطوح دو بعدی یا سه بعدی استفاده کنید.

نور پردازی